"Бомба" для організму: до чого призводить передозування вітамінами

"Бомба" для організму: до чого призводить передозування вітамінами

Для нормального функціонування всіх органів і систем потрібні поживні речовини, вітаміни, мікроелементи. Кожен з них повинен міститися в організмі в певній кількості. Якщо мова йде про вітаміни, то їх дефіцит прийнято називати гіповітамінозом, критично низький вміст будь-якого з них супроводжується розвитком авітамінозу.

Що стосується підвищення вмісту вітамінів в організмі, то даний стан називається гіпервітамінозом, що також тягне за собою масу неприємностей. Вітаміни є обов’язковими учасниками обмінних процесів в організмі, однак при перевищенні допустимої концентрації, у людини з’являються неприємні ознаки їхнього надлишку.

На сьогоднішній день відомо приблизно про 10 груп вітамінів, які діляться на водо-, жиророзчинні. Найчастіше зустрічається гіпервітаміноз А, D, В9, В1. Основна причина гіпервітамінозу — безконтрольне вживання певних продуктів харчування, а також тривалий прийом деяких вітамінів в таблетованій, рідкій формі.

Клінічна картина передозування вітамінів залежить від їх виду, тривалості прийому, дози. У разі перевищення рівня вітаміну А в крові, можуть з’явитися такі ознаки:

  • зміна психоемоційного стану (збудження або гальмування);
  • головний біль;
  • зниження апетиту;
  • дискомфорт в області живота, нудота, блювота;
  • субфебрилітет;
  • світлобоязнь;
  • судоми;
  • порушення рухових функцій кінцівок.

Хронічний гіпервітаміноз А супроводжується сухістю шкірних покривів, сверблячкою, появою висипу, лущення, випаданням волосся, погіршенням зору, ламкістю нігтів.

Для гіпервітамінозу D характерно:

  • погіршення апетиту;
  • сонливість — днем, а вночі — бажання займатися роботою;
  • сухість в роті;
  • брадикардія (рідкий пульс);
  • підвищений артеріальний тиск;
  • диспептичні порушення;
  • часте сечовипускання;
  • судоми.

Тривале збереження високої концентрації вітаміну D в крові, призводить до появи неврологічних розладів, порушенню сну, зниження маси тіла.

Гіпервітаміноз Е проявляється:

  • головним болем;
  • підвищенням рівня креатину в сечі;
  • диспепсичними порушеннями;
  • м’язовою слабкістю;
  • судомами;
  • гіпокоагуляцією (порушенням функцій системи згортання крові);
  • гіпоглікемією;
  • геморагічними ознаками.

Надмірний прийом вітаміну К супроводжується:

  • анемією (зниження гемоглобіну, еритроцитів);
  • гіперкоагуляцією (посиленою роботою системи згортання крові).

Надлишок вітаміну С проявляється:

  • нездужанням;
  • агресією;
  • головним болем;
  • диспепсичними розладами (нудотою, блювотою, діареєю);
  • запамороченням;
  • алергічними висипаннями на шкірі;
  • болем в животі;
  • печією.

Для гіпервітамінозу В1 характерна слабкість, сонливість, головний біль, ознаки алергічної реакції. Ускладненням може стати набряк легенів, судоми, анафілактичний шок.

При високому вмісті В6 в крові спостерігаються такі ознаки:

  • зуд шкіри;
  • судоми;
  • шкірний висип;
  • порушення чутливості.

Гіпервітаміноз РР супроводжується почервонінням шкіри обличчя, почуттям жару, алергічними проявами. Незважаючи на користь вітамінів, навіть вони можуть призвести до появи неприємних симптомів і суттєво погіршити стан людини. Ось чому так важливо стежити за своїм раціоном харчування і контролювати прийом будь-якого лікарського засобу, в тому числі і вітамінів.

Статтю підготувала лікар-терапевт Каліщук Тетяна Олександрівна

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *